tirsdag den 16. oktober 2012

Madsens ÆØÅ


Madsens ÆØÅ
Anders Lund Madsen
437 sider
1997, Aschehoug
Fra 65 kr. på Adlibris.dk

Jeg har i et tidligere indlæg skrevet om steder at læse, hvor jeg nævner toiletlæsning (genvej til indlægget her). Her pointerer jeg, at man ikke får de store læseoplevelser netop her. Dog har jeg selv haft store latterkramper på denne location, forårsaget af en lille, mærkelig bog. Det er en ordbog over ting, følelser eller handlinger, som tilsyneladende ikke har noget navn endnu. Det er hysterisk morsomt, sort, opløftende og berigende. Det er Madsens ÆØÅ.

Bogen er ca. 12 x 12 cm. En lille tyksak. Det er en ordbog, men ikke en almindelig en af slagsen. Måske de fleste drenge har mødt en lal (en kvinde som tror, du laver fis med hende, når du i virkeligheden flirter som en vanvittig med hende), og har vi ikke alle sammen haft en følelse af lusaun (psykologisk fagudtryk, der beskriver den diffuse længsel efter dengang farfar var ung, sneen lå højt hver vinter, tilværelsen var enklere og tre ud af 10 børn døde i barselssengen)? Og har vi ikke alle sammen mødt en tuged (den mand i en bar som dunker folk i ryggen, som om de var gamle venner, men som i virkeligheden ikke har nogen venner – mest på grund af denne vane)?

Bogen er ikke bare humoristisk, den er også vanvittig opfindsom! Jeg har flere gange taget mig selv i at sidde længe efter jeg var færdig med mit ærinde på toilettet, fordi jeg ikke kunne lægge denne bog fra mig! Jeg kan kun anbefale folk at læse denne lille perle. Den er desuden en glimrende beskæftigelse til en fest, hvor folk har drukket rigeligt. Det lo vi meget af den sommer.

Læs den hvis:

-          du generelt synes Anders Lund Madsen og hans humor er sjov
-          mangler et godt grin i dit liv
-          mangler ord for alle de der trælse ting og følelser, som der ikke har noget navn
-          du ikke er bange for at bruge for lang tid på badeværelset

Ingen kommentarer:

Send en kommentar