torsdag den 13. december 2012

77 år gammel julegave


Liden Kirsten 1919
En af mine små hyggelige hobbyer er at samle på gamle bøger. Jeg kan slet ikke stå for dem. For det første elsker jeg bøger af hele mit hjerte. For det andet elsker jeg ting med en historie bag sig. De fleste af mine møbler på nær min seng er fra genbrug. Jeg har et stort maleri af en skov i min stue, og en reproduktion af den sidste nadver fra slutningen af 1800-tallet.

At sidde med en bog i hånden som er næsten 100 eller måske over hundred år gammel er helt specielt. De bøger er så gamle at jeg har svært ved at forstå det. Svært ved at kapere, hvilke tider og skift i historien de måtte have gennemgået. Og overlevet. Passer man godt på bøger kan de holde længe, men det er også ting som nemt går i stykker. Nemmere end et skab i hvert fald.


I dette indlæg vil jeg vise en bog som jeg er særligt glad for. Ikke kun fordi den er meget smukt, men fordi den fortæller en historie. Bogen er fra 1919. Det står trykt med romertal, men er skrevet forkert. MDCCCCXIX. Jeg gætter på, at der skal stå 1919, selvom det med romertal ville hedde MCMXIX. Bogen er af H. F. Ewald og hedder Liden Kirsten – en kærlighedshistorie fra Kong Hans’ dage. Det er tredje udgave fra Gyldendalske Boghandel – Nodrisk Forlag – Kjøbenhavn og Kristiania.


Bogen er ikke ligeså gammel som flere af mine andre bøger, der er fra slutningen af 1800-tallet, men historien i bogen fascinerede mig. Og nu tænker jeg ikke på den skrevne historie. Nej, for det første er der skrevet navn i bogen. Marie Jensen – Julen 1935. Det er dags dato 77 år siden, at Marie fik bogen i julegave. Hvem var hun mon? Det får man lidt mere svar på, for inde i bogen ligger et til og fra kort, hvorpå der står til Marie Jensen fra (tror jeg nok) Ellen og V. Villumsen med tak for Hjælpen den 5. Oktober 1935.
Den slags synes jeg er så spændende. Hvad hjalp Marie med? Serverede hun til en barnedåb? Trådte hun til i en svær tid.

Bøger gemmer på langt flere historier end de trykte. I hvert fald bøger med år bag sig. Jeg er meget glad for mit fine eksemplar af Liden Kirsten, der blev givet som gave som tak for hjælpen for 77 år siden. 

1 kommentar:

  1. Jeg elsker også gamle, brugte bøger! Elsker at tænke på, hvem der har læst den før mig, om de kunne lide den, om deres syn på bogen er helt anderledes end mit, fordi de læste den i en hel anden tid.
    Godt indlæg!

    SvarSlet