tirsdag den 4. december 2012

Tolkiens Julebreve

Så er det blevet december. Sneen er faldet i store dele af landet, ikke mindst her hvor jeg befinder mig. Jeg rejser hver dag med både tog og bus, og får set en del af landet og der er sne mange steder.

Som i kan se har jeg pyntet lidt ubehælpeligt op på bloggen. Det var hvad mine designer skills kunne frembringe. Måske kommer der mere op i løbet af måneden, hvem ved? Eller hvis der sidder en kyndig læser af bloggen, der har lyst til at fremtylle et flot julebanner/header, så kontakt mig gerne.

Nå men i dagens anledning vil jeg gerne anbefale en bog, uden at skrive den som anmeldelse. Nogle vil måske kende denne bog, men for de fleste er den ret ukendt. Tolkien blev verdensberømt på sine bøger om den onde ring, men han skrev så meget mere.

Fra 1920 og 23 år frem skrev han hver december flere breve til sine børn fra Julemanden på Nordpolen, hvori han fortalte om alt det han lavede og om sin hjælper Nordpolsbjørnen. Brevene er hyggelige, sjove og fantastiske fortællinger, der følger hans børns opvækst. Da de ældste børn er blevet for gamle til det, henvender brevene sig til de yngste i flokken.



Jeg lånte denne bog for et par vintre siden, og den er rigt udsmykket med tryk af de originale breve. De er meget søde og ufattelig hyggelige, og kan både læses på egen hånd eller bruges som oplæsning til børn. Sproget er ligetil og ikke kringlet som i Ringenes Herre.

Det er helt klart en god juleoplevelse. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar