torsdag den 14. november 2013

Jesus som VIP i litteraturen

Glem alt om erotiske romaner i '50 shades of grey'-genren. Drop de skandinaviske krimier og opgiv livstilslankebøger som palæo-trenden.
Hvis man som forfatter skal med på den seneste dille, er der kun en mand, der gælder.
Jesus.

I løbet af de seneste år har Guds søn fået en revival i skønlitteraturen. Blandt andet udgav den verdensberømte forfatter Colm Toíbín sidste år 'Marias Testamente' - en bog om Jomfru Maria, der som gammel kvinde reflekterer over sin søns liv - en søn hun ikke tror på, var Guds søn.

Forfattere som Naomi Alderman, Philip Pullman, Richard Beards og danske Lars Husum har også digtet videre på den fortabte søns skæbne.
- Der er en opblomstrende interesse i at skrive bøger om Jesus, siger lektor Marie Vejrup Nielsen, der forsker i moderne kristendom på Aarhus universitet, til DR Kultur.

Hvem har Jesus haft sex med?
Men hvorfor er det interessant at læse videredigtninger om Jesus liv? Har man interessen for de bibelske figurer, findes der jo i forvejen talrige gamle tekster, man kan give sig i kast med.
Spørger man Marie Vejrup Nielsen, skyldes det muligheden for at få noget nyt - og kulørt - at vide om Guds søn.
- De bibelske figurer er interessante personer at beskæftige sig med. De har en VIP-status. Jesus er ligesom kongehuset - vi vil gerne vide noget om ham. Det er en person, man føler man kender, og som man gerne vil vide en masse om - fx hvem han har haft sex med. Det er den ultimative biografi, siger Marie Vejrup.

Lillian Munk Rösing, der er lektor i litteraturvidenskab på Københavns Universitet og litteraturanmelder ved Politiken, forstår interessen for Jesus i skønlitteraturen.
- Jesus' historie er noget, man som forfatter kan blive ved at vende tilbage til. Historien er jo vild og mærkelig: at vi forestiller os Gud i skikkelse af et lille, ynkeligt menneske. Det er ret revolutionært i sig selv, siger hun.

En religiøs revival
Men succesen med Jesusbøgerne skyldes ikke kun, at vi danskere er lige så begejstrede for Jesus som for prins Joachim.
En anden grund til at Jesuslitteraturen har fået tag i forfattere og ikke mindst læsere, skyldes ifølge Geert Hallbäck, der er tidligere professor i teologi ved Københavns Universitet, den muslimske del af den danske befolkning.
- Der er sket en slags religiøs revival, og det skyldes blandt andet, at vi har fået en indvandring af muslimer, som tager deres religion alvorligt. Det har afstedkommet, at vi er begyndt at reflektere over vores religion og interesse os for litteratur, der handler om de bibelske figurer, siger han.

Marie Vejrup Nielsen genkender også det øgede fokus på religionen.
- Religion er blevet kontroversielt igen og der er kommet større fokus på den. Det har vækket værdidebatten, hvor der blandt andet bliver diskuteret, hvor meget religion skal fylde. På grund af kontroverserne vil folk også gerne læse om religion. Hvis det står i avisen, at nogen udgiver en kontroversiel skønlitterær bog om religion, vil folk gerne læse den.

Bøgerne kritiserer kirkerne
De mange Jesusbøger til trods, skal de danske folkekirker nok ikke regne med, at læsernes lyst til at læse om Jesus resulterer i fyldte bænke. De skønlitterære bøger om Jesus er nemlig oftest negativt indstillede over for kirkerne.
- Det, der er salg i, er bøger, der er positive omkring Jesus, men negative om kirken. Man er ikke kritisk over for Jesus, men organiseret religiøsitet, siger Marie Vejrup Nielsen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar