fredag den 7. februar 2014

Rowling fortryder Ron og Hermione

Det er næsten syv år siden, at den sidste bog i Harry Potter-serien udkom. Nu kommer J.K. Rowling med udtalelser der ryster og splitter hele den opbyggede fanbase.

I et nyligt interview afslører hun, at hun er i tvivl om, hvorvidt Hermione og Ron skulle have endt sammen.
“I wrote the Hermione/Ron relationship as a form of wish fulfillment,” she says. “That’s how it was conceived, really. For reasons that have very little to do with literature and far more to do with me clinging to the plot as I first imagined it, Hermione ended up with Ron.”
I stedet skulle Harry og Hermione have endt sammen, mener hun. 
“I know, I’m sorry,” she continued, “I can hear the rage and fury it might cause some fans, but if I’m absolutely honest, distance has given me perspective on that. It was a choice I made for very personal reasons, not for reasons of credibility."
Skuespilleren Emma Watson erklærer sig enig med forfatteren. 
“I think there are fans out there who know that too and who wonder whether Ron would have really been able to make her happy.”

Rowlings udtalelser er blevet mødt med kritik fra flere sider. 
Pamela Ingleton, der har en PhD om forfatteren og sociale medier, som har skrevet om Rowling’s vane med at afsløre mere om sine historier efter deres udgivelser, har sagt nogle meget passionerede Harry Potter fans er blevet vrede, og føler at Rowling “går ind på deres territorium”.
Ingleton siger: “She is still constantly intervening in the process of understanding and reading these characters and these stories."
“In some ways she is speaking for the books instead of letting the books speak for themselves.”

Rowling har igennem flere interwies afsløret flere og flere detaljer om både karakterer og universet i Harry Potter-serien, og blandt andet siden Pottermore.com har været med til at lukke op for det magiske univers. Her kan fans udforske bøgerne og få endnu flere detaljer om personer, steder og ting.

Personligt synes jeg det er spændende at kunne udforske et så stort univers som Harry Potters. Rowling har ikke kun skabt en historie, men en hel verden som fans fra hele kloden føler sig hjemme i. Jeg synes, og igen er det min helt personlige holdning, at det er fedt at få ekstra ting at vide om universet. Men jeg synes hun krydser en grænse, når hun kommer med de udtalelser hun gør nu.

Jeg ærger mig virkelig over, at Rowling ønsker, at hun havde skrevet Harry og Hermione til at få hinanden. For en af de ting, som gør Harry Potter-serien så fed er netop, at hovedpersonen ikke bliver kæreste med (det noget fornedrende udtryk) "det kvindelige sidekick". Hvad jeg mener er, at det er så klichéfyldt - nej, Harry Potter er ikke et trekantsdrama! Og jeg frydede mig sådan over, at endelig endelig kunne en dreng og pige - to hovedkarakterer være venner. Ikke noget med forsmåede følelser - nej venskab! Det er en af de store vigtige ting i den fortælling, synes jeg.
At Rowling ser det som en fejl, synes jeg gør hende som forfatter til skamme. Historien ville miste så meget og selve det litterære værk ville lide under det. Jeg forstår slet ikke, hvordan hun kan mene, at det var forceret med Ron og Hermione.

Hvad synes I? Har Rowling ret? Og hvem har egentlig "ret til" historierne? Forfatteren eller fans? Og burde et værk stå uberørt når først det er udgivet? 

Har Ingleton ret når hun siger at: “She [Rowling] wants to exert her control. She wants to be the one we depend on for information so that readers become reliant on her authority.”

http://www.hypable.com/2014/02/01/jk-rowling-ron-hermione-relationship-regret-interview/
http://www.telegraph.co.uk/culture/harry-potter/10612719/Harry-Potter-should-have-married-Hermione-admits-JK-Rowling.html


3 kommentarer:

  1. Jeg er enig med dig - det er netop så befriende, at den oplagte (og perfekte) kombo - Harry og Hermione - netop ikke finder sted. Det ville være SÅ traditionelt og kedeligt. Jeg ved ikke, hvad det er for en brainfart fra Rowlings side at sige, at hun burde have valgt det - det havde helt sikkert trukket ned i min opfattelse af serien.

    Mvh.
    Den lille Bogblog

    SvarSlet
  2. Jeg ved ikke helt, om det er så stor en udtalelse for mig, som folk gør det til. For mig at se, er det bare en forfatters personlige refleksion på et værk - ligesom når John Green siger, der er mange tempo/konstruktionsfejl i "Looking for Alaska". Det kan ikke ændres, og det kan ikke ændre læsernes holdning - det er bare Rowlings eget tilbageblik. Når det så er sagt, kan jeg godt se Ingletons pointe, som faktisk er enormt interessant.

    Egentligt har jeg aldrig spekuleret så meget over Ron/Hermione. Til gengæld har Harry/Ginny altid irriteret mig.

    SvarSlet
  3. Jeg er også rigtig glad for at det ikke blev Harry og Hermione. Synes det var så fedt at de ikke fandt sammen, og ikke har følelser for hinanden.
    Elsker dog specielt historien om Harry og Ginny. Synes de er vildt søde sammen, og elsker da de kysser første gang i bogen, og Harry med det samme søger Ron's approvel :D

    SvarSlet