tirsdag den 22. april 2014

Brobyggerne

Brobyggerne - Det store århundrede 1
Jan Guillou
2011
546 sider

Kender i det, at man læser en virkelig god bog, men hvis man skal forklare andre, hvad den handler om, så kommer det til at lyde som om det er en virkelig kedelig bog? Sådan har jeg det med Brobyggerne. For den er virkelig god! Jeg har derfor gået længe og tænkt over, hvordan jeg dog skal skrive denne anbefaling. Jeg vil derfor "snyde" lidt og citere bagsideteksten, som jeg finder mere rammende end jeg lige kan få mig formuleret:

"Da havet tager deres far og farbror, må de tre drenge i Vestlandet uden for Bergen forsørge sig som rebslagerlærlinge inde i byen. Der kunne de være forsvundet i historien, men skæbnen vil det anderledes. Ved et tilfælde opdager man, at de tre fiskersønner er usædvanligt teknisk begavede, og logen Det Gode Formål griber ind.
Mange år senere dimitterer de som diplomingeniører fra universitetet i Dresden. Året er 1901, de teknologiske triumfers århundrede er netop begyndt. Tanken er nu, at de skal vende hjem og bidrage til det mest storstilede norske ingeniørprojekt nogensinde: jernbanen mellem Oslo og Bergen.
Men kærligheden kuldkaster planerne.
Brobyggerne er historien om tre brødres skæbne i et århundrede, som endnu er ungt, og hvor fremskridtstroen overskygger verdens uretfærdigheder. Med de nye teknologiske landvindinger vil alle krige være udryddet, tror man. Ingen aner, at man står over for det mest dramatiske og blodige århundrede nogensinde.
Brobyggerne er første bind i Jan Guillous nye romanserie om 1900-tallet."

I denne første bog følger vi to af de tre brødre (jeg tror, vi hører til den tredje bror i næste bog). Som følge af skæbnen (eller er det deres egen fornuft?) ender den ene bror i Nordnorge, den anden i det tyske Østafrika. Jan Guillou formår at beskrive begge miljøer, så man uden problemer går fra drabelige snestorme der kan være måneder, til den kvælende hede i på savannen. Hvad jeg selv tidligere har læst af Guillou kan nævnes Arn-triologien (Vejen til Jerusalem, Tempelridderen, Riget ved vejens ende), og hvad han virkelig mestrer er sine karakterer. Man bliver involveret i dem, om det så er under krig eller i en ensom hytte på en bjergside.

Personernes tro på et nyt århundrede uden krige og med masser af fremskridt er for mig fantastisk skrevet, og som læser sidder man med sin historiske viden og føler med dem. Jeg kan varmt anbefale Brobyggerne og skal helt klart læse de andre i serien!
 
Læs den hvis du:

  • Kan lide Jan Guillou
  • Kan lide historiske romaner (omkring 1900-tallet)
  • Kan lide bøger hvor karaktererne fylder
  • Kan lide bøger hvor man følger mere end én person (vekslende miljøer)

1 kommentar:

  1. Dejlig anbefaling, jeg har bogen stående på min hylde, og nu glæder jeg mig endnu mere til at komme igang!

    SvarSlet