tirsdag den 1. september 2015

Sæt en vagtpost ud

Sæt en vagtpost ud - Harper Lee
Sæt en vagtpost ud
Harper Lee
287 sider
Lindhardt og Ringhof, 2015

Som nogle måske kan huske, var jeg vildt begejstret for Dræb ikke en sangfugl. Den havde en barnlighedens uskyldige charme i sig, på trods af de alvorlige bogens alvorligere temaer. Jeg var derfor både begejstret og skeptisk, da jeg hørte om en fortsættelse hele 55 år senere, men der var ingen tvivl, jeg måtte læse Sæt en vagtpost ud. Heldigvis var jeg så heldig at få et eksemplar af forlaget så jeg kunne dele min læseoplevelse med jer.

Sæt en vagtpost er oprindeligt skrevet før Dræb ikke en sangfugl, men blev ikke udgivet. Flere forlag påpegede, at de stærkeste aspekter i manuskriptet var hovedpersonen Jean Louises barndomsminder, og bad Harper Lee om at skrive et nyt manuskript, der havde barndommen som omdrejningspunkt. Harper Lee tog imod kritikken og skrev et nyt manuskript om netop Jean Louises barndom og det blev til Dræb ikke en sangfugl. Derfor foregår Sæt en vagtpost ud to årtier efter Dræb ikke en sangfugl selvom den oprindeligt blev skrevet før. 

Som nævnt var det barnets verdenssyn som fangede mig i Dræb ikke en sangfugl, og jeg var nervøs for, om den charme ville blive tabt når nu hovedpersonen var blevet voksen. Både og. Den 26-årige Jean Louise "Scout" Finch må netop lægge sin barnetro fra sig, da hun efter sin hjemkomst til Maycomb pludselig finder nogle af sine nærmeste i en kontekst hun aldrig havde drømt om. Hun tvinges til at genoverveje sit verdenssyn og sin identitet. Igennem flashbacks får vi et indblik i hendes verden så ud, da hun blot var et barn - disse scener var et kærligt gensyn for mig, og jeg forstår, hvorfor disse barndomsminder blev taget op i en hel bog for sig. 

Bogen starter lidt svævende og det er som om man skal halvvejs igennem før Harper Lee fanger den røde tråd og fokuserer fortællingen. Det var helt klart sidste halvdel som jeg fandt bedst. Først var jeg en kende skuffet over bogen, men efter at have tænkt over handlingen og temaerne er den vokset lidt for mig. Den er dog slet ikke på niveau med Dræb ikke en sangfugl og forventer man en bog i samme klasse bliver man nok skuffet. Er man derimod fan af Harper Lees første værk og ønsker at udforske karaktererne, vil man nok glæde sig over Sæt en vagtpost ud.

Læs din hvis du:
- var begejstret for Dræb ikke en sanfugl og vil vide mere
- kan lide en anderledes skrivestil, der skaber eftertanke
- vil læse noget der sætter spørgsmålstegn ved verdens moral

Ingen kommentarer:

Send en kommentar