tirsdag den 25. oktober 2016

The Shadow Hour

The Shadow Hour
Kate Riordan
2016, Penguin Random House
528 sider

For nogle måneder siden var min kæreste og jeg på ferie, og da han også er lidt af en læsehest, var han allerede færdig med sine medbragte bøger efter et par dage. Han endte derfor med at købe denne paperback i den lokale græske kiosk (bogen er på engelsk, ikke græsk dog!). Han var helt væk i bogen og sagde flere gange, at det måtte være lige noget for mig og at jeg virkelig skulle læse den. Først for nylig nåede jeg bunden af min egen TBR-stak og fiskede paperbacken frem. Wow. Lige mig? Ja, det skulle jeg da lige love for!

Resumé
Den unge pige Grace mistede som barn sine forældre i en togulykke, og har boet hos sin bedstemor lige siden. Da Grace bliver en ung kvinde, sender hendes bedstemor hende af sted for at bliv guvernante ved selv samme hus, hvor bedstemoderen i sine unge dage også var guvernante. Historien følger skiftevis både Grace i 1920 og hendes bedstemor i 1878, da de begge ankommer til Fenix House. Men hemmeligheder, løgne og noget endnu mørkere lurer i det gamle hus.
Det er spændende fortælling om herskaber og tjenestefolk, en mørk Jane Austen eller Brönte, tilsat en krybende fornemmelse af noget uundgåeligt. 

Da den netop er udkommet i år, findes den ikke på dansk endnu, og selvom jeg ikke er den stærkeste læser på engelsk, kan jeg kun anbefale denne bog!

Læs den hvis du:
- Er til historiske romaner (især om tjenestefolk og herskaber)

- Kan lide Jane Eyre eller Downton Abbey (det kan jeg i hvert fald!)
- Vil læse en fortælling, hvor man hele tiden fornemmer at noget fatalt er på vej

1 kommentar: